Leonardo pályázat


Pályázatunk célja volt, hogy szakács tanulóinkkal szakmai gyakorlaton vegyünk részt a Leonardo Mobilitási Projekt keretén belül Chemnitzben Németországban.

A gyakorlat célja: a szakmai ismeret és a szakmai idegen nyelv bővítése volt.

A program idejét 4 hétre terveztük.

Partner intézményül az F+U Sachsen GmbH-t választottuk, a Tempus Közalapítvány segítségével, mert ők már több éves tapasztalattal rendelkeznek, mi pedig most nyújtottunk be először pályázatot a Leonardo program keretein belül.

A kiutazás megvalósítását részben repülővel, részben pedig busszal történt és már a repülő út is nagyon nagy élményt jelentett diákjaink számára.

A szakmai gyakorlat során a tanulók által elvégzett tevékenységek, feladatok a következők voltak:

  • 4 hét szakmai gyakorlat hideg és meleg konyhában
  • díszítő műveletek elsajátítása
  • dresszingek készítése
  • Brunch büfé készítése a szász konyha ételeiből
  • éttermi melegtészták készítése
  • húsfeldolgozási műveletek

A munkavégzés során elsajátított kompetenciák a következők voltak:

  • a német konyha nyersanyagainak megismerése
  • balesetvédelmi és higiéniai előírások megismerése a konyhában
  • Ezzel párhuzamosan a tanulók elsajátították a legfontosabb német szakkifejezéseket, valamint az ehhez kapcsolódó német nyelvtani ismereteket.

Az egyéb elsajátított készségek és kompetenciák a következők voltak:

  • önálló munka végzés és a csapatszellem erősödése
  • alkalmazkodás más nemzetiségű fiatalokhoz
  • munkavégzés idegen környezetben
  • a szász kultúra és tartomány megismerése
  • A képzési program végén tanulóink egy tanúsítványt kaptak a fogadó intézménytől, és egy Europass bizonyítványt.
  • A szakmai gyakorlat mellett a fogadó intézmény gondoskodott a szabadidő kultúrált és hasznos eltöltéséről is.

Csoportunk számos programon vett részt, melyek a következők voltak:

  • látogatás Drezdában
  • kikapcsolódás egy élményfürdőben, Marienbergben
  • bányamúzeum látogatás kisvonattal Stollbergben
  • az Ebersdorfi iskolamúzeum megtekintése
  • Chemnitz látnivalóinak feltérképezése
  • látogatás a Chemnitzi élelmiszer ellenőrző állomáson
  • grill és bowling esték
  • közös focimeccs a spanyol vendégekkel
  • a Rewe vásár és hasznos program

A tanulók a szakmai gyakorlat alatt nagyfokú fejlődésen mentek keresztül, kezdetben idegen volt számukra, hogy egy másik országban, más kultúrában, más nyelven kell boldogulniuk. Eleinte rengeteg segítséget igényeltek, majd egyre bátrabbak és érdeklődőbbek lettek, mind a német konyha, mind a német kultúra, mind a más nemzetiségű emberek (német, spanyol, kínai) illetően.

Bátrabban mertek kérdezni, kommunikálni és tevékenykedni egyaránt. Beszélgetést kezdeményeztek a német kortársaikkal és sikerként könyvelték el, ha valamit megtudtak róluk. Szabadidejükben, szívesen ismerkedtek más nációk diákjaival és szerveztek közös programokat, mint például ping – pong bajnokság a kínaiakkal, foci bajnokság a spanyol csoporttal.

A szakmai gyakorlat zárásaként a tanulóknak lehetőségük adódott, hogy bemutathassák, mit tanultak.

Főzhettek 80 fő részére magyar specialitásokat. A tanulók élni akartak a lehetőséggel és nagy lendülettel vetették be magukat a feladat megvalósításába. Néhány óra alatt színpompás magyaros ebédet varázsoltak az asztalra. A német szakácsok, a spanyol és kínai vendégek egyaránt elismerően nyilatkoztak a munkájukról.

A gyakorlat során a tanulók csak pozitív visszajelzéseket és megerősítéseket kaptak mind a projektben részt vevő tanároktól, mind pedig a fogadó intézmény összes dolgozója részéről. Valószínűleg ez a fajta pozitív visszajelzés is erősítette önmaguk elfogadását, önbizalmuk növekedését, valamint azt, hogy a szakmai bizonyítvány megszerzését követően bátrabban induljanak neki munkát keresni. Már nem félnek annyira a való világ nehézségeitől.

A későbbiekben szeretnénk évente több projektet is megvalósítani, nemcsak a vendéglátó ipari szakmacsoportban, hanem az informatikai és a könnyűipari szakmacsoportban is.

A projekt során megtapasztaltuk, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az élő nyelvoktatásra.

Az intézményünkben oktatott szakmák egy része, hiányszakma a munkaerőpiacon, a tanulók idegen nyelv tudásának fejlesztése, szoktatásuk az interkulturális környezethez mindenképpen előnyt jelent a versenyszférába jutásnál.

A 4 kísérő tanár megtapasztalta a nemzetközi együttműködés előnyeit, nemzetközi kapcsolatokat létesítettek, amely alapjául szolgál további nemzetközi projektek indításához és lebonyolításához, valamint a saját intézményünkben folyó képzés színvonalát igyekszünk európai színvonalúvá emelni.

Környezetünkben nem láttunk még példát sérült fiatalok külföldi szakmai gyakorlatára, projektünkkel reméljük hagyományt, teremtünk és más intézmények is próbálkoznak hasonló programok lebonyolításával.